Mitä energianlähteiteitä Tanska käyttää? Hyödyt, haitat ja kehitys.

Kysytty

Mitä energianlähteiteitä Tanska käyttää? Hyödyt, haitat ja kehitys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

FINPRO:n maaraportin mukaan Tanskan tärkeimmät kotimaiset energianlähteet ovat öljy ja kaasu, joilla katetaan valtaosa kotimaisesta tarpeesta. Omaa kivihiilituotantoa maalla ei ole eikä uusia hilivoimaloita rakenneta päästöjen vuoksi. Tanska on uusiutuvan energiantuotannon kärkimaita; maassa ei ole lainkaan ydinvoimaloita, eikä niitä ole tarkoitus rakentaa tulevaisuudessakaan. Tanska kattaa 12% sähkönkulutuksestaan tuulivoimalla (tarkoituksena on saavuttaa 50% v. 2030) ja on johtava tuulivoiman tuottaja ja tietämyksen levittäjä. Sähköä tuotetaan maassa myös jätteenpoltolla, joskin suurin osa sähköstä tuotetaan edelleen hiilivoimaloissa. FINPRO:n maaraportti löytyy osoitteesta http://www.finpro.fi/fi-FI/Finpro/ (Markkinatietoa-> Maaraportit->EU-maat->Tanska->maaraportti.pdf).
Tarkempaa tietoa Tanskan energiantuotannosta, -säästöistä, energiamuodoista ja energiapolitiikasta löytyy maan energiahallituksen sivuilta http://www.ens.dk/sw11492.asp (sivut ovat tanskaksi ja englanniksi). Tanskalaisista ratkaisuista uusiutuvan energian käytössä voi lukea samoilla sivuilla olevan raportin (Energy supply-> Renewable energy-> Read more).
Energy in Denmark 2004 -julkaisussa on tilastotietoa aiheesta. Se löytyy myös Tanskan energiahallituksen sivuilta (Facts and figures-> Energy statistics and indicators-> Annual statistics).