Mitä dvd-levyt sisältävät jos niissä on ikäraja 15 vuotta ??

Kysytty

mitä dvd-levyt sisältävät jos niissä on ikäraja 15 vuotta ??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Valtion elokuvatarkastamo asettaa levitykseen tuleville elokuville tietyn ikärajan lasten kehityspsykologiaan perustuen. Ajatuksena on suojella lasta liian rankoilta mediasisällöiltä ja ohjata tämä katsomaan omalle kehitystasolleen soveltuvia ohjelmia. Suullisen sadun tai tarinan kuulija voi kuvitella sadun mielessään niin hurjaksi kuin uskaltaa. Koska hän ei näe valmiiksi kuvitettua tarinaa, hän voi mielikuvituksessaan säädellä tarinan hurjuutta. Filmattu tarina tulee samanlaisena kaikkien silmille riippumatta kehitystasosta. Oliot voivat olla paljon pelottavampia kuin lapsen oma mielikuvitus pystyisi kuvittelemaan, joten kuvallinen tarina voi olla voimakkaampi kuin kerrottu.
Ikärajaan vaikuttavat elokuvissa seksi, kauhu ja väkivalta. Jos näistä teemoista on elokuvassa vaikkapa sellaisia variaatioita, että niiden katsotaan olevan haitallisia alle 15-vuotiaille, ikärajaksi asetetaan 15 vuotta. Tietty teema ei vielä tee elokuvasta kiellettyä tietyn ikäisiltä, vaan se miten teemaa elokuvassa käsitellään.
Ikärajat ovat sitovia, eikä esimerkiksi alaikäinen pääse katsomaan K-15-elokuvaa elokuvateatteriin edes huoltajansa seurassa.

Tarkempaa tietoa löytyy vaikkapa Valtion elokuvatarkastamon sivuilta sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainnetistä:
http://www.vet.fi/elokuvat_ikarajaluokitus.php
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapset_ja_media/pelisaanno…