Mitä aineita sitrushedelmien pinnalla on ( säilöntä- ym. ) ja miten ne on poistettavissa turvallisesti - eli riittävän puhtaaksi jotta niitä voi käyttää…

Kysytty

Mitä aineita sitrushedelmien pinnalla on ( säilöntä- ym. ) ja miten ne on poistettavissa turvallisesti - eli riittävän puhtaaksi jotta niitä voi käyttää elintarvikkeina, esim. vesikannuun, tai kalan kanssa, ylipäänsä että ovat turvallisia nautittavaksi ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuoreiden hedelmien pinnalla (myös sitrushedelmien)käytetään useita eri pintakäsittelyaineita: E901-E914. Näihin kuuluvat mm. mehiläisvaha ja kandelillavaha jotka muodostavat suojaavan pintakerroksen ja lisäävät kiiltoa.
Lisäaineiksi luetaan vielä 27.11-06 asti E 230-232. Nämä aineet: bifenyyli, difenyyli, ortofenyylifenoli estävät homeiden kasvun ja ne on sallittu ainoastaan situshedelmien pintakäsittelyyn. Mainitun päivämäärän jälkeen niiden käyttö on edelleen sallittu, mutta sen jälkeen ne luetaan torjunta-aineiksi.
Elintarvikeviraston sivuilta saat lisätietoa mainituista lisäaineista:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaine…

Sitrushedelmät käsitellään yleensä pakkausasemilla sienitautien torjunta-aineilla.
Sitrushedelmien kuorten sisältämien torjunta- ja säilöntäaineiden takia niiden kuorten jatkuvaa tai runsasta käyttöa ravinnossa ei ole syytä suosia. Osa näistä aineista lähtee, (arvio 30% pintakäsittelyaineista), lähtee pesemällä ne huolelliseti kuumalla vedellä ja harjalla juoksevan veden alla.
Sitrushedelmien torjunta-aineista saa tarkempaa tietoa ottamalla yhteyttä elintarvikevirastoon:
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/