Otsikko
Mitä aikuisten kirjavinkkauksesta tiedetään? Millaisia kokemuksia siitä on käytännössä?

Kysytty

Mitä aikuisten kirjavinkkauksesta tiedetään? Millaisia kokemuksia siitä on käytännössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjavinkkauksesta aikuisille ei ole juurikaan kirjoitettu. Löysin kaksi kirjaa, joista voisi olla apua:

* Bodart, John: Booktalk! : booktalking and school visiting for young adult audiences.(H. W. Wilson,1980, ISBN 0-8242-0650-9).

* På tal om böcker : om bokprat och boksamtal I skola och bibliotek. (BTJ Förlag, 2005, EAN 9789170185540). Näitä kirjoja on mm. HelMet-kirjastoissa, eli niitä saa kaukolainaksi.

* Myös seuraavassa teoksessa on kirjavinkkauksesta (sekä lasten että aikuisten): Mäkelä, Marja-Leena, Kirjavinkkarikirja. Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2003 (Saarijärvi : Gummerus).

Kirjastolehdessä (2004; (97) 5; 6-7 on haastateltu turkulaista Kaisa Hypeniä. Artikkelin nimi on Kaisa Hypen : ammatti romaanihimon lietsoja. Hypen on Turun kaupunginkirjaston kaunokirjallisuudesta vastaava informaatikko

Kirjavinkkauksen SM-kilpailut järjestettiin viimevuonna 4.10.2006. Voit varmaankin ottaa yhteyttä järjestäjiin (os. kurkikangas@vammala.fi) ja kysellä, oliko siellä mukana vinkkaajia, joiden kohdeyleisönä ovat aikuiset.

Ruotsissa useassakin kirjastossa näytetään vinkkaavan myös aikuisille. Yhteystietoja löytyy netistä. (Itse käytin AltaVista.se –hakua ja hakusanoina bookprat, vuxen). Sieltäkin voi kysellä kokemuksia.

Suomessa on vuosien mittaan järjestetty lukuisa määrä kirjavinkkaukseen ohjaavaa koulutusta, mutta esim. ilmoituksista, joita löysin Kirjastolehdestä ei voi päätellä käsiteltiinkö niissä myös aikuisille vinkkaamista.

Olen laittanut kirjastojen tietopalvelulistalle tiedustelun, josko jossakin kirjastossa on harjoitettu kirjavinkkausta aikuisille. Jos siihen tulee vastauksia, otan myöhemmin yhteyttä.