Mistäköhän voisi löytyy aineistoa tsekkiläisestä "marttyyristä" nimeltä Jan Palac? Hän poltti itsensä vastalauseeksi Neuvostoliiton miehittäessä…

Kysytty

Mistäköhän voisi löytyy aineistoa tsekkiläisestä "marttyyristä" nimeltä Jan Palac? Hän poltti itsensä vastalauseeksi Neuvostoliiton miehittäessä Tsekkoslovakian.
Kysymyksen aiheena oma mielenkiinto. Olen vain pläräillyt tietosanakirjoja. Tsekin historiasta en ole kirjoja löytänyt enkä tiedä kuinka merkittävänä Palacia pidetään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tsekin ja Tsekkoslovakian historiaa käsitteleviä kirjoja löytyy kirjastoista melko runsaasti. Esim. pääkaupunkiseudun HelMet-aineistohausta ( http://www.helmet.fi/search*fin/ ) löydät niitä valitsemalla sanahaun ja kirjoittamalla hakuruutuun joko "tsekki historia" tai "tsekkoslovakia historia" (ilman lainausmerkkejä).

Tsekkoslovakian historiaa käsittelevissä teoksissa Jan Palach (huom. nimen kirjoitustapa!) yleensä kyllä mainitaan, mutta sivuutetaan useimmiten muutaman rivin kommentilla. Voit tutkailla esimerkiksi teoksia:
Zachovalová, Lieko "Prahan ääni : muistelmia"
Otfinoskin, Steven The Czech Republic (New York, 1997)

Palachia laajemmin käsitteleviä kirjoja en onnistunut löytämään kokoelmistamme, mutta joistakin yliopistokirjastoista on saatavissa (ja siis tilattavissa kaukolainaksi) seuraava teos:
Jacobsson, Ranveig ja Hildebrand, Staffan: Från Dutschke till Palach: översikt över studentrevolterna. Stockholm: Tempus, 1969.

Global books in print -tietokannasta löytyy myös seuraava teos, jota ei kuitenkaan näytä olevan saatavissa Suomesta:

Treptow Kurt W: From Xamolxis to Jan Palach: Studies on East European history. Columbia University Press, 1991.

Internetistä löytyy paljonkin Jan Palachia käsitteleviä sivuja, esim. Google-haulla ( http://www.google.fi/ ), johon kirjoitetaan hakusanaksi "jan palach" (lainausmerkkien kanssa!). Hyvältä vaikuttaa esim. Radio Prahan sivusto osoitteessa http://archiv.radio.cz/palach99/eng/ .