Mistäköhän teoksesta löytyisi Emily Dickinsonin runo How slow the wind? Entä kuuluukohan kyseisen runon loppu "how late their Fathers be!" vai "how late their…

Kysytty

Mistäköhän teoksesta löytyisi Emily Dickinsonin runo How slow the wind? Entä kuuluukohan kyseisen runon loppu "how late their Fathers be!" vai "how late their Feathers be!"? Onkohan kyseistä runoa suomennettu? Jos on, mistä teoksesta suomennos löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On usein tulkinnanvaraista, määritelläänkö joku Emily Dickinsonin teksti runoksi vai kirjeeksi. Kysymyksesi säkeet ovat Dickinsonin kirjeestä Sarah Tuckermanille vuodelta 1883. Jotkut Dickinsonin koottujen laitosten tekijät ovat tehneet toimituksellisen valinnan katkaisemalla kirjeen ja tekemällä sen loppuosasta muutaman säkeen runon. Tässä hyvälaatuinen kuva kirjeestä Emily Dickinson Archive -palvelussa: https://www.edickinson.org/editions/2/image_sets/79830. Kuvasta voi todeta, että "feathers" on oikein. Kuvan yhteydessä on myös tietoa kirjeen julkaisuhistoriasta.

Kaksi arvovaltaista Emily Dickinsonin runojen koottua laitosta ovat Thomas H. Johnsonin editoima The Poems of Emily Dickinson (Cambridge 1955) ja Ralph W. Franklinin editoima The Poems of Emily Dickinson: Variorum Edition (Cambridge 1998). Johnsonin editiossa kysymäsi runo on numero 1571, Franklinin editiossa taas numero 1607. Luultavasti runo löytyy myös muista Dickinson-kokoelmista. Hänen kirjeistään on esimerkiksi julkaistu lukuisia eri kokoelmia. Enemmän tietoa Emily Dickinsonin runo- ja kirjekokoelmista löytyy täältä: https://www.edickinson.org/resources.

Näyttää siltä, ettei kyseistä runoa ole suomennettu: http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/fi-FI/AdvancedSearch.aspx?AuthorID=27064cfa-56a8-4142-8b30-7b6c4c42dbdc&LanguageID=&Country=.