Mistäköhän johtuu, että YKL- tai UDK-luokituksista ei löydy ollenkaan luokkia 18 ja 19? Luokasta 17 eli etiikasta hypätään uskontoon, luokkaan 20.

Kysytty

Hei! Mistäköhän johtuu, että YKL- tai UDK-luokituksista ei löydy ollenkaan luokkia 18 ja 19? Luokasta 17 eli etiikasta hypätään uskontoon, luokkaan 20.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kymmenluokitusjärjestelmät ovat tekniseltä rakenteeltaan jäykkiä, koska niissä teoreettisesti on aina kymmenen alaryhmää. Todelliset ilmiöt ja asiat eivät kuitenkaan jakaudu yhtä nätisti, vaan joskus niitä on paljon enemmän ja joskus taas vähemmän. Pääryhmä 1 (Filosofia. Psykologia. Rajatieto) sattuu olemaan sellainen, ettei sen alle ole löydetty kymmentä saman tason ilmiötä. Siksi numerot 18 ja 19 on jätetty ainakin tässä vaiheessa käyttämättä. Itse asiassa myös numero 13 on jäänyt käyttämättä eli pääryhmässä on vain seitsemän alaryhmää. Myös numerot 07, 08 ja 09 ovat käyttämättä, mutta muissa pääryhmissä on pikemminkin tungosta kuin näin väljää.

Heikki Poroila