Mistähän vanhasta koulun lukukirjasta tai vastaavasta mahtaa löytyä tarina, jossa kerrottiin hissistä, joka oli puussa? Hissi oli vanhanaikainen ja…

Kysytty

Mistähän vanhasta koulun lukukirjasta tai vastaavasta mahtaa löytyä tarina, jossa kerrottiin hissistä, joka oli puussa? Hissi oli vanhanaikainen ja koristeellinen, kirjan kuvitus ylipäänsä kaunista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tony Wolfin kuvittamissa satukirjoissa "Metsän tarinat" (Kids.fi, 2010) ja "Lumottu metsä" (Kids.fi, 2011) on satu "Hissi", jossa tontut rakentavat puuhun hissin metsän eläimille. "Metsän tarinat" -kirjaa en nyt pääse katsomaan, mutta "Lumottu metsä" -kirjassa on värikäs A4-kokoinen kuva puuhun köysillä viritetystä punaisesta puisesta hissistä, jonka ympärillä on tonttuja ja eläimiä. Tekstien kirjoittajat ja suomentajat ovat molemmissa kirjoissa eri henkilöitä: "Metsän tarinat" -kirjassa Anna Casalis ja Sari Welling-Hirvonen, "Lumottu metsä" -kirjassa Peter Holeinone ja Eeva Mäkelä. Alkuteokset ovat italiankielisiä.

Myös Ulf Löfgrenin kuvakirjassa "Ihmeellinen puu" (Weilin & Göös, 1969) puussa on hissi. Kirjan on suomentanut Kaija Pakkanen. Alkuteos on nimeltään "Det underbara trädet". Kirjassa poika istuttaa löytämänsä siemenen maahan, siemenestä kasvaa puu ja puusta laskeutuu köyden varassa suuri keltainen ovellinen kori, jolla poika nousee puuhun.

Kummankin kirjan tiedot ja kansikuva löytyvät esimerkiksi Kirjasammosta (https://www.kirjasampo.fi/).

Olisiko näistä jompikumpi etsimäsi tarina?