Mistähän on tullut lentopalloon termi satanen? Satanen tarkoittaa keskipelaajan hyökkäystä, jossa hän ponnistaa yhdellä jalalla sivusuunnassa passarin taakse.

Kysytty

Mistähän on tullut lentopalloon termi satanen? Satanen tarkoittaa keskipelaajan hyökkäystä, jossa hän ponnistaa yhdellä jalalla sivusuunnassa passarin taakse.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi oli hieman kinkkinen, mitään painettua, virallista tietoa, emme onnistuneet löytämään, joten lähetimme kysymyksesi Suomen Lentopalloliitto ry:lle. Sieltä vastattiin näin:

"Tällainen on ainakin yksi versio satasen historiasta:

Nykyisen naisten maajoukkueen joukkueenjohtajan ja kaikkien aikojen eniten naisten maaotteluita pelanneen Mariliisa Salmen yliopistossa Brigham Youngissa pelattiin 1990-luvulla kuviota "hundred"-nimellä, josta Maikin mukaan termi suomentui helposti sataseksi."

12 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Aivan kamala sanonta, koska kyse olisi sata kertaa parempi, jos olisi kiertohyökkäys, joka on Suomea, mutta voi kysyä, mikä on kympin tai tonnin hyökkäys, eli jotain rajaa uusilla termeillä!
Selostaja Pallonen on kommentoinut että kertoo lähetyksessä mitä se tarkoittaa, mutta eilen tuli peli eikä yhtään suomennosta, eli puhetta kyllä riittää...