Mistähän nimi Olli tulee... Liittyykö Raamattuun....

Kysytty

Mistähän nimi Olli tulee... Liittyykö Raamattuun....

Vastaus

Vastattu

Olli on ruotsalaisen Olle-muodon kautta syntynyt suomalainen lyhentymä Olavista. Olavin kantamuotoja taas ovat muinaisskandinaaviset nimet Anleifr, Olafr ja Oleifr, joiden osat tarkoittavat 'esi-isää' (anu, ano) ja 'jälkeenjäänyttä' (laib). Nimi merkitsee siis 'sukunsa jälkeläistä'. Virossa ja Saksassa Olli tunnetaan naisennimenä, jolloin se on muunnos Olgasta tai Oliviasta.

Ollista on mainintoja Suomessa jo 1300-luvulta (ensimmäistä kertaa se esiintyi Paimiossa v. 1346), mutta nimen nykyinen suosio on saanut alkunsa vasta 1900-luvulla. Nimen suosiota ovat vauhdittaneet 1920-luvulta alkaen Väinö Nuortevan Olli-nimimerkillä kirjoittamat suositut pakinat ja 1940-luvulta Suomisen perheestä kertovat elokuvat ja Lasse Pöystin roolihahmo Suomisen Olli. Suosituimmillaan nimi on ollut 1980-90-luvuilla, joiden aikana sen sai lähes 7 000 poikaa. Almanakassa Olli on ollut Olavin rinnakkaisnimenä vuodesta 1950 lähtien. Nimen myöhäisen almanakkaan pääsyn syy lienee se, että sitä on pidetty tavallisena kutsumanimenä kaikista Olavi-nimiryhmän muodoista.

Olavin ja Ollin nimipäivä 29.7. perustuu Norjan marttyyrikuninkaan ja suojeluspyhimyksen Olavi Pyhän (k. 1030) kuolinpäivään, joka on keskiajalta lähtien ollut Pyhän Olavin muistopäivä. Katolisena aikana Olavista tuli Norjan suosituin pyhimys ja Suomessakin hänelle omistettiin useita keskiaikaisia kirkkojamme. Ulvilan pitäjä on saanut hänestä nimensä, samoin on hänen mukaansa nimetty Savonlinnan Olavinlinna.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
Kustaa Vilkuna, Etunimet