Otsikko
Mistähän löytyisivät suomeksi Henry David Thoreaun kuolinvuoteellaan tai vain vähän ennen kuolemaansa lausumat sanat "I was not aware we had ever quarreled"?

Kysytty

Mistähän löytyisivät suomeksi Henry David Thoreaun kuolinvuoteellaan tai vain vähän ennen kuolemaansa lausumat sanat "I was not aware we had ever quarreled"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Thoreaun teoksista lause ei kai löydy, koska kysymyksessä ovat ns. "viimeiset sanat" (tai ainakin lähes viimeiset). Sellaisethan yleensä välittää (usein keksiikin) joku toinen. Simo Ylikarjula kääntää seuraavasti: " En tiedä, että olisimme koskaan riidelleet". Thoreau vastasi perimätiedon mukaan näin kun hänen tätinsä kysyi, oliko hän tehnyt rauhan Jumalan kanssa.

Ylikarjula, Simo
Minä elän ja muita viimeisiä sanoja. - WSOY, 2005.