Mistähän löytyisi Bizetin Carmen ooppera kokonaisteoksena cd-levyllä ja nimenomaan ilman lauluosuuksia, eli pelkkä musiikki?

Kysytty

Mistähän löytyisi Bizetin Carmen ooppera kokonaisteoksena cd-levyllä ja nimenomaan ilman lauluosuuksia, eli pelkkä musiikki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koko Georges Bizet'n Carmen-oopperaa esitettynä ilman lauluosuuksia ei äänitteenä löydy. Carmenista on kyllä muokattu orkesterisarjoja konserteissa esitettäviksi (esimerkiksi sarjat nro 1 ja nro 2), ja näitä sarjoja löytyy myös cd-levyiltä, samoin yksittäisiä osia instrumentaaliesityksinä.

Yksittäisiä aarioita tai muita osia "karaoke-versioina" löytyy esimerkiksi sellaisista nuoteista, joissa on mukana säestykset sisältävä cd-levy. Osa näistä nuoteista on tarkoitettu laulajille, osa tietylle soittimelle.

Myös Naxos Music Library -musiikinkuuntelupalvelusta, jonka käyttöoikeuden moni kirjasto on ostanut asiakkailleen, löytyy solisteille säestyksiä harjoittelua varten, tosin kuoro-osuudet voivat olla säestyksissä mukana (genres > classical music > orchestral backing tracks). Hakulauseeseen voi kirjoittaa esimerkiksi: bizet carmen backing tracks. Naxos Music Libraryyn pääsee kirjautumaan kirjastokortin numerolla.

Myös YouTubesta löytyy erilaisia "karaoke-versioita" Carmenin osista esimerkiksi sanoilla karaoke tai backing tracks.