Mistähän löytäisin vanhan sadun, joka kertoo köyhän perheen koirasta, joka oli annettava pois, koska sille ei ollut ruokaa. Koira palasi kuitenkin aina…

Kysytty

Mistähän löytäisin vanhan sadun, joka kertoo köyhän perheen koirasta, joka oli annettava pois, koska sille ei ollut ruokaa. Koira palasi kuitenkin aina rikkaasta talosta takaisin köyhien luokse, joita se rakasti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satu on Sakari Topeliuksen ”Uskollinen Musti”, joka löytyy useista vanhoista aapisista, esimerkiksi:

Aarni Penttilä: Aapiskukko ja

Kodin ja koulun ensimmäinen kirja : Herm. Niemen aapisen mukaan.

Vanhoja aapisia voi katsella kansalliskirjaston nettisivuilla:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu

Tässä tarinat Uskollisesta Mustista Kansalliskirjaston sivuilla:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=uskollinen%20musti&colle…

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Myös Eric Knightin Lassie palaa kotiin -kirjassa (ja kahdessa siihen pohjautuvassa elokuvassa) on vastaava juoni. Perheen isä menettää työnsä ja rahatilanteen näin kiristyttyä hieno skotlanninpaimenkoira myydään varakkaalle miehelle. Lassie ei kuitenkaan ymmärrä, mitä myydyksi tuleminen tarkoittaa ja karkaa kerta toisensa jälkeen kennelistä entiseen kotiinsa, kunnes uusi isäntä vie sen kauas Skotlantiin.
Kirjasta on tehty myös kuvakirjaversio.