Mistähän löytäisin tietoa Liisi Harmiosta? Edes syntymä-ja kuolinvuodet? Tiedän että hän toimi Jyväskylässä kotitalouden lehtorina, ja kirjoitti kollegansa…

Kysytty

Mistähän löytäisin tietoa Liisi Harmiosta? Edes syntymä-ja kuolinvuodet? Tiedän että hän toimi Jyväskylässä kotitalouden lehtorina, ja kirjoitti kollegansa Alli Oksanen kanssa mm. Maija keittää-keittokirjan. Jostain syystä Alli Oksasesta löytyy paljon enemmän verkkotietoa.

Vastaus

Vastattu

Jyväskylän kirjastosta kerrottiin, että Liisi Harmiosta löytyy tietoa näistä teoksista:

- Koulun kello soi : opettajat muistelevat,  luku Maj-Lis Harmio: Muistikuvia Jyväskylän kaupungin jatkokoulun, kansalaiskoulun ja kunnallisen keskikoulun kotitalousopetuksesta (s. 248-257), 1980

- Jyväskylän Norssi 70 vuotta: : historiikki ja matrikkeli, 1986

Tässä joitakin tietoja:

Harmio (aik. Höglund) Gunvor Maj-Lis (Liisi), s. 1909 Jyväskylä-, KTO,

Jyväskylän Tyttökoulun kotitalouden tuntiopettaja/ Jyväskylän kaupungin kansakoulun jatkokoulun kotitalouden talousopettaja 1935-,

Jyväskylän Yhteislyseon kotitalousopettaja 1948-1960,

Kunnallisen keskikoulun kotitalouden lehtori 1960-1970

Molemmat kirjat ovat mm. Piki-kirjastojen kokoelmissa. Koulun kello soi -kirjan saa kotilainaan, mutta Jyväskylän Norssi 70 vuotta on luettavissa Tampereen pääkirjastossa. Varmista kirjastojen palveluiden tämänhetkinen  tilanne Piki-kirjastojen verkkosivuilta:

https://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/haku