Mistähän löytäisin tietoa lastenhoitaja työstä 1900-luvulta nykypäivään? Pitäisi saada tietoa lastenhoitajien saannöistä/laista, minkälaisia oikeuksia heillä…

Kysytty

Mistähän löytäisin tietoa lastenhoitaja työstä 1900-luvulta nykypäivään? Pitäisi saada tietoa lastenhoitajien saannöistä/laista,
minkälaisia oikeuksia heillä oli jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedonhaku aiheestasi antoi niukanlaisesti viitteitä. Hain pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen yhteisestä Helmet -aineistohausta, Helsingin yliopiston Helka-tietokanasta ja Aleksista, joka on kotimainen artikkeliviitetietokanta.

Seuraavassa haun tulokset, joita on siis yksi kirja ja kaksi lehtiartikkelia.

- Välimäki, Anna-Leena
Lasten hoitopuu: lasten päivähoitojärjestelmä Suomessa 1800- ja 1900-luvulla, Suomen kuntaliitto 1999

Tämä kirja löytyy Helmet -aineistohausta (http://www.helmet.fi) .

Artikkelit:
-Kinos, Jarmo
Päivähoitoalan ammateilla kirjava koulutushistoria, Lastentarha, 1995/4, (s. 52-54)

- Välimäki, Anna-Leena ja Rauhala, Pirkko -Liisa:
Lasten päivähoidon taipuminen yhteiskunnallisiin murroksiin Suomessa, Yhteiskuntapolitiikka, 2000/5, (s. 387-405)

Sekä Lastentarha- että Yhteiskuntapolitiikka-lehteä säilyttää Espoon kirjastoista ainakin Leppävaaran kirjasto, jonka kokoelmista löytyvät ko. lehtien numerot kuluvalta sekä 10 edelliseltä vuodelta.