Mistähän löytäisin säestystä varten Myrskyluodon Maija kappaleeseen kohtalaisen helpot nuotit, mahdollisesti soinnuilla?

Kysytty

Hei. Mistähän löytäisin säestystä varten Myrskyluodon Maija kappaleeseen kohtalaisen helpot nuotit, mahdollisesti soinnuilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lasse Mårtensonin Myrskyluodon Maijan nuotit on julkaistu alkuperäisen levytyksen pianosoolon mukaisena versiona useassa kokoelmassa: esimerkiksi Ihanimmat ikivihreät (F-kustannus, 2013), Musiikkia maestrot (F-kustannus, 2015). Tässä muodossa kappale ei ole kuitenkaan kovin helppo eikä melodiaa kahdentaessaan välttämättä sovellu säestämiseen - ellei ole tarkoitus säestää yhteislaulua.

Jos on tarkoitus säestää laulajaa tai muuta solistia esim. kitaralla tai pianolla, ja jos vapaa säestys onnistuu, helppolukuisin on pelkän melodian ja sointumerkit sisältävä nuottiversio. Sellainen löytyy ainakin kokoelmasta Suomen toivelaulut (F-kustannus, 2017). Kappale on siinä alkuperäisessä a-mollissa.

Toinen vastaava nuotti on vanhassa koulun laulukirjassa Lukion laulut : Musica 1-3 (Fazer, 1984). Siinä laulu on transponoitu yhtä sävelaskelta alemmas g-molliin, ja soinnut ovat hieman yksinkertaisemmat.

Nuottien Helmet-kirjastojen linkit:

Suomen toivelaulut

Lukion laulut

Ihanimmat ikivihreät    Musiikkia, maestrot

Jos sointumerkit eivät ole täysin tuttuja, niistä on omat oppaansa, kitaralle mm. Mätlik: Kitaran sointutaulukot. Netistä puolestaan löytyy mm. tällainen taulukko. Pianosointujen taulukko on mm. teoksessa Musiikinystävän käsikirja