Mistähän löytäisin luettelon suurimpien suomalaisten kustantamoiden (WSOY, Otava, Tammi) julkaisemista kirjoista (vuosittain kustantamoittain) viime…

Kysytty

Mistähän löytäisin luettelon suurimpien suomalaisten kustantamoiden (WSOY, Otava, Tammi) julkaisemista kirjoista (vuosittain kustantamoittain) viime vuosisadalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista luetteloa ei sinänsä ole olemassa, mutta nuo tiedot voi pääosiltaan koota Suomen kansallisbibliografian eli Fennica-tietokannan kautta (https://fennica.linneanet.fi). Samaa tietoa on myös vuosittaisissa paperille painetuissa bibliografioissa, joita ei tosin viime vuosikymmeninä ole enää tehty, ei edes 1900-luvun loppuun asti.

Kannattaa kuitenkin varata projektiin runsaasti aikaa, sillä jos viime vuosisadalla tarkoitetaan 1900-lukua, osumia tulee olemaan kymmeniä tuhansia. Jos puhutaan 1800-luvusta, päästään paljon vähemmällä, koska kirjallisuuden julkaisutoiminta oli tuolloin suppeampaa.

Hakusanoina kustantamoiden nimet Otava ja Tammi eivät ole kovinkaan hyviä, koska mukaan tulee myös muita osumia. Mutta vuosiluvulla rajaaminen on kohtalaisen tehokasta, vaikka ei tietenkään pienennä sinänsä osumien määrää. Yksittäinen kustantaja ei liene minään vuonna julkaissut kuin korkeintaan satoja nimekkeitä, mutta kun vuosisadassa on sata tällaista vuotta, luettelosta tulee todella pitkä.

Tietämättä tarkemmin tällaisen massiivisen luettelon tarpeesta, ehdottaisin ainakin kokeilumielessä rajaamista myös kielellä (suomi ja ruotsi ovat molemmat yleisiä) ja miettimään myös sitä, tarvitaanko sekä kauno- että tietokirjallisuus.

Heikki Poroila
HelMet-kirjasto