Otsikko
Mistähän löytäisi vanhoja Lauttasaaren karttoja? Lähinnä kiinnostaa aikaväli n 1920 - 1960 ja sellainen tarkkuus, että katujen nimet näkyvät. (Tämä sivusto on…

Kysytty

Hei!
Mistähän löytäisi vanhoja Lauttasaaren karttoja? Lähinnä kiinnostaa aikaväli n 1920 - 1960 ja sellainen tarkkuus, että katujen nimet näkyvät.

(Tämä sivusto on tiedossa:
http://www.histdoc.net/lauttasaari/maps/index.html)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan kirjastossa olevasta Helsinki-kokoelmasta löytyy monenlaista Helsingin historiaan liittyvää aineistoa. Lauttasaaren osalta löytymistä vaikeuttaa se, että Lauttasaari liitettiin osaksi Helsingin kaupunkia vasta vuonna 1946. Materiaalia on myös tätä aiemmalta ajalta, mutta esim. juuri kartoissa ei Lauttasaarta näy.

Helsinki-kokoelmassa on Helsingin puhelinluetteloita, joista ainakin joissakin 1950- ja 1960-luvun luetteloissa on myös kartat katujen nimineen.

Kirjassa Lauttasaaren rakennettu ympäristö (toimittanut Tuulikki Kupiainen) on joitakin karttoja Lauttasaaren rakennuskannasta ennen alueliitosta ja kartat, joista näkyvät vuosina 1946-1981 rakennetut talot. Tämä kirja on myös Lauttasaaren kirjaston kokoelmissa ja lainattavissa.

Kirjassa Erikoisselvitys Huopalahden liitosalueesta: Huopalahden maalaiskunta (Lauttasaari, Munkkiniemi ja Pasila sekä Lehtisaari ja Vähä-Meilahti Helsingin maalaiskunnassa / Yrjö Harvia) on kartta, jossa ei kuitenkaan näy katujen nimiä.

Tietoa Helsinki-kokoelmasta alta:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttu…