Mistähän kirjasta/kokoelmasta löytyisi kadottamani satu, jossa miehen piti laskea rahoja, koska sitä vaan jatkuisi ja mies rikastuisi, mutta hän päättikin…

Kysytty

Mistähän kirjasta/kokoelmasta löytyisi kadottamani satu, jossa miehen piti laskea rahoja, koska sitä vaan jatkuisi ja mies rikastuisi, mutta hän päättikin ensin niistää nenänsä, ja sitten jatkuikin sitä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen yhteisellä tietopalvelulistalla ehdotettiin, että kyseessä voisi olla Martti Haavion kirjassa ”Luojan linnut ja muita karjalaisia pyhäinsatuja” (WSOY, 1957) oleva tarina ”Rikkaan talon emäntä ja köyhän talon emäntä”. Siinä Jeesus ja Pyhä Pietari käyvät ensin köyhässä talossa, jonka emäntä saa siunauksen ensimmäiselle päivän työlleen ja saa mitata kolme päivää rukiita. Kun he käyvät rikkaassa talossa ja sen emäntä saa siunauksen, emännän aikeena on laskea rahoja heti aamusta, mutta hän niistää ensin nenäliinaan ja joutuukin sitten niistämään kokonaiset kolme päivää nenäänsä.

On ihan mahdollista, että kyseessä on jokin toinen samanlainen tarina, sillä tästä aiheesta voi olla useita muunnelmia. Haavion versio perustuu kertomuksiin, jotka hän oli kuullut Salmin Karkussa Nastja Rantsilta.