Mistähän joki Seinäjoki on saanut nimensä? Myös kaupungin vaakunassa on muurimaisen seinän kuva. Kaupunki lienee saanut nimensä tuon joen mukaan.

Kysytty

Hei,
mistähän joki Seinäjoki on saanut nimensä? Myös kaupungin vaakunassa on muurimaisen seinän kuva. Kaupunki lienee saanut nimensä tuon joen mukaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten arveletkin, Seinäjoen kaupunki on saanut nimensä sen läpi virtaavasta Seinäjoesta. Näin todetaan mm. Suomalaisessa paikannimikirjassa. Seinäjoki-nimi on ollut käytössä paikalla sijainneen kylän nimenä jo 1500-luvulla. 1500-luvun lopulla kylästä käytettiin myös nimeä Koskenala, mutta 1600-luvun alkuun mennessä nimi Seinäjoki vakiintui käyttöön.

Seinäjoen arvellaan saaneen nimensä sen syvää uomaa reunustavista seinistä. Alajuoksullaan joki on matalauomainen, kuten Pohjanmaan joet yleensä, mutta Seinäjoen kylän kohdalla jokea reunustavat molemmin puolin korkeat seinämät.

Keskustelua on käyty siitä, olisiko Seinäjoki saanut nimensä Virroilla sijaitsevasta Seinäjärvestä, joka on yksi joen alkulähteistä. Esko Koivusalon mukaan Seinäjoen nimi on kuitenkin vanhempi ja järvi on saanut nimensä joen mukaan. Hän perustelee näkemystään lähinnä asutushistoriallisilla seikoilla sekä muulla alueen nimistöllä.

Lähteet:

Koivusalo, Esko: Seinäjärvi vai Seinäjoki - kumpi primitiivinen? Teoksessa Kalevalaseuran vuosikirja 52, 1972.

Suomalainen paikannimikirja. Karttakeskus 2007.

Tuomo Tuomi: Seinäjoen nimestä. Teoksessa Kytösavut IX, 1962.

7 ääntä

Kommentit

Toisen uskottavamman näkemyksen mukaan Seinäjoki on saanut nimensä Seinäjärvestä, jonka aiempi nimi on ollut Säynejärvi. Tämä nimie siintyy vielä eräässä paikalliskartassa 1800-luvulla.

Suomen kielen opinnoissa yliopistossa 90-luvulla selitettiin nimen tarkoittavan heinäjokea. Sana heinä olisi ollut alueella aikoinaan muodossa seinä.