Mistähän Aleksander Pushkinin teoksesta on seuraava runon pätkä? "Sua lemmin, luomus Pietarin, Näköäs uljaan ankaraa! Vuo Nevan majesteettisin, graniitti sitä…

Kysytty

Mistähän Aleksander Pushkinin teoksesta on seuraava runon pätkä?

"Sua lemmin, luomus Pietarin,
Näköäs uljaan ankaraa!
Vuo Nevan majesteettisin,
graniitti sitä reunustaa
ja takorautakaiteitten kuvioita..."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puškin runoili näin Vaskiratsastaja-runoelmansa johdanto-osassa.

Vaskiratsastaja sisältyy Aarno Salevan suomentamana Puškin-valikoimaan Kertovia runoelmia (Artipictura, 1999). Aikaisempi suomennos löytyy Karjalais-suomalaisen SNT:n valtion kustannusliikkeen vuonna 1949 julkaisemasta Teoksia-koosteesta.