Mistä vuodesta lähtien Suomen lipun päivää (yhdistettynä juhannukseen) on vietetty? Mikä on tämän liputuspäivän tausta/historia?

Kysytty

Mistä vuodesta lähtien Suomen lipun päivää (yhdistettynä juhannukseen) on vietetty? Mikä on tämän liputuspäivän tausta/historia?

Vastaus

Vastattu

Kirjailija Maila Talvion ehdotusta mukaillen Suomen lipun päiväksi nimetyn liputuspäivän taustalla on Suomalaisuuden liiton 1920-luvulla käynnistämä kampanja Suomen lipun saattamiseksi yleisempään käytäntöön. Aiheesta laadittiin sanomalehtikirjoituksia ja vuonna 1926 järjestettiin lippujen alennusmyyntejä ja levitettiin lipputankopiirustuksia. Suunnitteilla oli myös Suomen lipun historiaa ja käyttöä käsittelevä julkaisu. Niin ikään pohdinnan kohteena oli luettelo niistä juhlista ja päivistä, jolloin tulisi liputtaa. Erityiseksi Suomen lipun päiväksi ajateltiin juhannusta tai toukokuun 16. päivää. Ehdolla oli myös tasavaltaisen valtiomuodon säätämispäivä 17.7. Lopulta valinta osui juhannukseen sillä perusteella, ettei päivä liittynyt mihinkään poliittiseen tapahtumaan. Epävirallisesti Suomen lipun päivää on vietetty vuodesta 1927, mutta vasta 1934 juhannuksesta tuli virallinen liputuspäivä.

Lähteet:
Juhlat alkakoot! : vuotuisia tapoja ja perinteitä
Suuri perinnekirja : suomalaista juhlaperinnettä ennen ja nyt
Onerva Ollila, Ajan tasalla : suomalainen kalenteri tänään
Kari Tarasti, Suomalaisuuden liitto 1906-66
https://www.paivyri.fi/info/juhlapyha/juhannus/#suomen-lipun-paiva

1 ääntä

Kommentit

milloin ja mistä syystä juhannuksen ympärivuorokautinen liputus alkoi