Mistä voisin saada tietoa siitä, osasivatko kaikki lukea ja kirjoittaa 1700-luvulla Suomessa? Lisäksi kysyisin, joko silloin tanssittiin polkkaa, vai mikä oli…

Kysytty

Mistä voisin saada tietoa siitä, osasivatko kaikki lukea ja kirjoittaa 1700-luvulla Suomessa? Lisäksi kysyisin, joko silloin tanssittiin polkkaa, vai mikä oli kansan parissa suosittu tanssi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Läheskään kaikki suomalaiset eivät osanneet lukea ja kirjoittaa 1700-luvulla. Lukutaitoisuutta on tilastoitu vasta vuodesta 1880 (Tilastollinen vuosikirja 1903), jolloin jo suurimmalla osalla oli lukutaito.

Tässä palvelussa aiemmin annetun vastauksen mukaan 1700-luvulla lukutaitoisten määrä vaihteli kovasti paikkakunnittain, esimerkiksi Varsinais-Suomessa eri paikkakunnilla lukutaitoisten määrä vaihteli 1720 - 1730-luvuilla 16 ja 44 prosentin välillä. Määrä kuitenkin kasvoi nopeasti vuosisadan loppua kohden. Kirjoitustaitoisia oli vielä selvästi lukutaitoisiakin vähemmän. Lisää tietoa ja lähteitä löytyy aiemmasta vastauksesta:

http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=c9dbc24e-f1f5-4d6…

Polkka on syntynyt vasta 1800-luvulla. 1700-luvulla Suomessa tanssituista säätyläisten tansseista ei ole olemassa kattavaa tietoa, mutta ainakin menuettia, poloneesia ja kontratanssia on tanssittu. Tavallinen kansa on tanssinut puolalaista polskaa, joka on tosin ollut yleisnimitys tansseille, eikä yksi tietynlainen tanssi. Lähteet: Niemelä, Paritanssin pyörteitä vuodesta 1650 vuoteen 1995 (1998) ja Hoppu, Symbolien ja sanattomuuden tanssi: menuetti Suomessa 1700-luvulta nykyaikaan (1999).

0 ääntä

Kommentit

Viitisen vuotta sitten töölöläisessä teatterissa esitetty Fredrika Runeberg -aiheinen näytelmä toi tiedoksi, että hän oli rahvaan naisten lukutaidon levittämisen esitaistelija 1800-luvun Suomessa.

Eihän nykyaikanakaan kaikki aikuiset osaa lukea tai kirjoittaa, vaikka olisivat ihan aikuisiakin. Esimerkiksi kaikki kehitysvammaiset eivät opi koskaan lukemaan tai kirjoittamaan, vaikka heille sitä opetteisiin. Eli ei ole mahdollista, että kaikki oppisivat lukemaan tai kirjoittamaan.