Mistä voisin saada tietoa Ruotsin päiväkotien henkilökunnan koulutusrakenteesta ja muutenkin varhaiskasvatuksesta Ruotsissa? Esim. Turun amk:n tai Helsingin…

Kysytty

Mistä voisin saada tietoa Ruotsin päiväkotien henkilökunnan koulutusrakenteesta ja muutenkin varhaiskasvatuksesta Ruotsissa? Esim. Turun amk:n tai Helsingin yliopiston tarjonnasta tästä asiasta olisin kiinnostunut. Loimaan kirjastosta ei varmaankaan tällaista kirjallisuutta löydy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kävin läpi Turun yliopiston ja Helsingin yliopiston tietokantoja enkä löytänty aivan tarkkaan aiheeseen osuvaa kirjallisuutta. Helsingin yliopiston kirjaston tietokannasta löysin seuraavat teokset, jotka liittyvät kasvattajien koulutukseen.

Askling, Berit, Some notes on the teacher education programme in SwedenLinköping : Universitetet i Linköping , 1994 Sarja: (Rapport / Universitetet i Linköping, institutionen för pedagogik och psykologi ; 178)

Dahlberg, Gunilla, Förskola och skola : om två skilda traditioner och om visionen om en mötesplats / av Gunilla Dahlberg och Hillevi Lenz Taguchi
Stockholm : HLS (Högsk. för lärarutbildning) , 1995
Huomautus: Särtr. ur: Grunden för livslångt lärande : en barnmogen skola : betänkande / Utredningen om förlängd skolgång (SOU 1994:45)

Sen sijaan, kun siirryin etsimään kirjallisuutta ruotsalaisesta Libris-tietokannasta, sain esiin asiasanoilla barnavård, förskolor, personal jonkin verran viitteitä. Libriksen osoite on http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple .

Barnomsorg, skola och vuxenutbildning i siffror. 2003. D. 2, Barn, personal, elever och lärare. Stockholm : Skolverket, 2003. Serie: Skolverkets rapport, , ISSN 1103-2421; 233.

Lundström, Ulla, Förskolan, också en arbetsplats : hur påverkar resurser och arbetsledning personalen i kommunala och privata förskolor? Stockholm : Socialtjänsten, FoU-byrån, 1995. Serie: FoU-rapport / Socialtjänsten, Forsknings- och utvecklingsbyrån, Stockholms stad, , ISSN 0283-1481 ; 1995:11. ISBN: 91-88738-18-3.

Måluppfyllelsen i svensk skola och förskola 2000 - 2004 : rådets slutrapport / Rådet för skolans måluppfyllelse och fortsatta utveckling. [Stockholm]: Rådet, 2005. ISBN: 91-7164-013-4. (Medarbetare: Rådet för skolans måluppfyllelse och fortsatta utveckling)
Internetlänk: http://uno.svekom.se/brsbibl/kata_documents/doc36472_1.pdf

Allmänna råd med kommentarer för öppen förskola.
förlag/år: Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution, 2000 ; (Stockholm : Elander Gotab). Serie: Allmänna råd / Skolverket, ISSN 99-2575617-0 ; 2000:1
ISBN: 91-89313-53-4. Medarbetare: Skolverket.

Grundbok barns behov i centrum (BBIC) / Ann-Margret Lindström [red]. Stockholm : Socialstyrelsen , 2006. ISBN: 91-85482-28-5

Falk, Lillemor, 1900-talets barnavård : en studie i två kommuner av lagstadgade professioner hos förtroendevalda i barnavården från början av 1900-talet samt av socialarbetarkårens utveckling under 1900-talets andra hälft. Göteborg : Sociologiska inst. Univ., 2006. Serie: Research report from the Department of Sociology, Göteborg University, , ISSN 0072-5099 ; 137

Ulmanen, Petra, Svensk social barnavård ur ett könsperspektiv 1993-2003 : en litteraturgenomgång. Stockholm : Statens institutionsstyrelse (SiS), 2006 (Stockholm : Edita)
Internet:
http://www.stat-inst.se/document/utveckling1_06.pdf

Barn och unga: insatser 2004. Stockholm : Socialstyrelsen, 2005. Serie: Statistik. Socialtjänst, , ISSN 1401-0216 ; 2005:8 ISBN: 91-7201-973-5. osa teoskessa: Insatser för barn och unga . Stockholm : Socialstyrelsen, 1995- (Sveriges officiella statistik) (Statistik. Socialtjänst)
Internet:
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/B98F1CF4-1E19-46E5-BD41-D120…

Källan till en chans : nationell handlingsplan för den sociala barn- och ungdomsvården. Mål och förslag : särtryck ur betänkande av Sociala barn- och ungdomskommittén
förlag/år: Stockholm : Fritze, 2005 (Stockholm : Edita Sverige). Serie: Statens offentliga utredningar, , ISSN 0375-250X ; 2005:81. ISBN: 91-38-22433-X del av: Källan till en chans . 2005 , ISBN 91-38-22433-X.
Internet:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/15/50/d2b8e896.pdf

Lähetin kyselyn edelleen myös Ruotsiin Kysy kirjastosta -palveluun, sieltä sain tällaisen vastauksen:

" Näin välittömästi ehdottaisin yhteydenottoa Ruotsin suurlähetystöön Helsingissä, www.sverige.fi puh. 09-6877660. Täältä saat varmasti vastauksen kysymykseesi.
Täällä Ruotsissa asioista vastaavat mm.
"Myndigheten för skolutveckling" www.skolutveckling.se/
"Utbildningsdepartementet" http://www.regeringen.se/sb/d/1454
Asiaa vaikeuttaa seikka, että Ruotsissa on kunnilla hyvin suuri mahdollisuus muotoilla omaa toimintaansa. Tukholman kaupungilla on esim. oma esikoulusuunnitelmansa "Förskoleplan för Stockholms stad"
http://www.stockholm.se/files/49100-49199/file_49195.pdf "

Sinun kannattaisi ehkä kysellä aiheesta vielä sellaisten oppilaitosten kirjastoista, joissa koulutetaan varhaiskasvatushenkilökuntaa ja lastentarhaopettajia. Esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun kirjasto voisi olla sopiva paikka, http://www.turkuamk.fi/kirjasto .