Mistä voisin löytää tietoa kirjeenvaihdon historiasta Suomessa? Kaipailen lähinnä ns. lähihistoriaa, tietoa 80-90-luvuilta? Olisiko esimerkiksi jotain…

Kysytty

Hei!

Mistä voisin löytää tietoa kirjeenvaihdon historiasta Suomessa? Kaipailen lähinnä ns. lähihistoriaa, tietoa 80-90-luvuilta? Olisiko esimerkiksi jotain tutkimustietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haettaessa tietoa kirjeenvaihdon historiasta ongelmia aiheuttaa se, että monia asioita on tutkittu käyttäen lähteenä kirjeenvaihtoa, mutta tutkimuksen kohde onkin ollut esimerkiksi sotahistoria. Eli kun käytetään hakusanoina kirjeitä, kirjeenvaihtoa ja historiaa saadaan runsaasti lähteitä, mutta vain harva niistä käsittelee sinun aihettasi.

Lähihistoriasta (1980-90-lukujen) löytyy lähinnä artikkeleita siitä, miten sähköposti ja tekstiviestit ovat hävittämässä tavan lähettää kirjeitä ja kortteja postin kuljettamina. Esimerkiksi Suomen lääkärilehdessä (2007, nro 26, s. 2565) on Laura Kolben artikkeli Jäähyväiset kirjeille.

Päinvastainenkin suuntaus näyttäisi olevan: postcrossing on kansainvälinen korttirinki, jonka perusideana on lähettää ja vastaanottaa postikortteja. Mutta lähetettävät ovat siis kortteja eivätkä kirjeitä. Tietoa mm. täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Postcrossing
Mm. Kaleva-lehdessä (30.7.2008) oli aiheesta artikkeli:
- Postikorttiterveisiä ympäri maailmaa : oululainen postcrossaaja Paula Kinnunen ihastui yllättävistä paikoista tuleviin kortteihin

Tässä joitakin kirjeenvaihdon historiaa käsitteleviä artikkeleita ja kirjoja:

- Nummela, Sota-ajan yhteydenpitoa : kenttäpostikirjeet ja –kortit (neliosainen artikkelisarja, Sukuviesti-lehti, 2007, nrot 3-6)
- Klinge, Naiset kirjoittavat kirjeitä (Yliopisto-lehti, 1996, nro 19, on myös sähköisessä muodossa: http://yliopistolehti.helsinki.fi/1996_19/ylart8.htm
- Hako, Kirjeaarteita koulusta : kulttuurihistoriaa nuorelle suomalaiselle (2006)