Mistä voisin löytää tietoa 1800-luvun loppupuolen venäläisistä puisten seinäkellojen (koristemaalattujen) tekijöistä?

Kysytty

Mistä voisin löytää tietoa 1800-luvun loppupuolen venäläisistä puisten seinäkellojen (koristemaalattujen) tekijöistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kokoelmista ei löytynyt teosta, joka käsittelisi venäläisiä seinäkellojen koristemaalareita. Khokhloma folk painting (1974 ja 1980) -teoksesta löytyy kuvaus kyseisestä tekniikasta ja vähän tietoa koristemaalareista, mikäli kyseessä olisi juuri tällä tekniikalla tehty koristelu.Teoksessa ei kuitenkaan ole kuvia kelloista, vaan astioista ja koriste-esineistä. Oheisella sivulla esimerkki Khokloma-kellosta (sivun alalaita vasemmalla): http://www.russianlegacy.com/en/go_to/shopping/img/clocks_01.htm
Mikäli teillä itsellänne on seinäkello, josta haluaisitte tietoa, on myös mahdollisuus turvata asiantuntijoihin. Avotakka -lehdessä on Antiikki ja vanhat tavarat -palsta lehden lopussa, jolle voi lähettää vanhoja esineitä ja taidetta koskevia kysymyksiä Wenzel Hagelstamille. Kysymykset osoitteella Avotakka/Antiikki, 00081 A-lehdet. Kysymykseen pitää liittää selkeä kuva, jota ei palauteta. Toimitus valitsee julkaistavan materiaalin ja vastaukset tulevat vain lehden palstalle. Lisäksi Reijo Müller on antiikista kysyvien tavattavana marras- ja joulukuun ensimmäisenä maanantaina klo 11-16 Artimerissa, Humalistonkatu 13, Turku, puh. 02- 232 2033.
Myös Glorian antiikki -lehden Mikä/missä/milloin -palstalla vastataan antiikkia kokseviin kysymyksiin. Kysymykset osoitteella Glorian antiikki, Mikä/missä/milloin, PL 100, 00040 Sanoma Magazines.
Vastaukset vain lehden palstalla, tarkka valokuva esineestä + mahdollisista leimoista tarvitaan. Suuren suosion vuoksi vastaaminen voi kestää.