Mistä voisin löytää tiedon, olenko ensimmäinen suomalainen naisrunoilija, joka on päässyt osaksi amerikkalaista ja siellä julkaistavaa runokokoelmaa?

Kysytty

Hei,
mistä voisin löytää tiedon, olenko ensimmäinen suomalainen naisrunoilija, joka on päässyt osaksi amerikkalaista ja siellä julkaistavaa runokokoelmaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten naisrunoilijoiden kokoelmia on julkaistu aikaisemminkin Yhdysvalloissa. Esimerkiksi Eeva-Liisa Mannerin, Märta Tikkasen ja Edith Södergranin runoja on julkaistu englanninkielisinä käännöksinä Yhdysvalloissa. Antologioissakin suomalaisia naisrunoilijoita on ollut mukana. Esimerkiksi kokoelmassa ”Salt of Pleasure” (New Rivers Pr., 1983) on Katri Valan, Eeva-Liisa Mannerin, Anja Vammelvuon, Aila Meriluodon, Helena Anhavan, Eeva Kilven, Mirkka Rekolan ja Sirkka Turkan runoja.

Muitakin kuin suomalaisia runoilijoita on taas mukana esimerkiksi antologiassa ”The other side of landscape : an anthology of contemporary Nordic poetry” (Slope, 2006); suomalaisista siellä on mukana Helena Sinervo. Vielä kansainvälisempi on sarjan ”International women poets anthology” osa 1, jossa on mukana Eeva-Liisa Mannerin kaksi runoa. Toisaalta amerikansuomalaiset ovat julkaisseet suomeksi 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa esimerkiksi erilaisia kaunokirjallisia kalentereita, joissa on ollut mukana naisrunoilijoiden runojakin.

On sitten määrittelykysymys, kelpaavatko edellä mainitut teokset amerikkalaiseksi runokokoelmaksi. Sellaista runokokoelmaa, jossa suurin osa runoilijoista olisi yhdysvaltalaisia ja jossa olisi myös suomalaisen runoilijan runo, en onnistunut löytämään, mutta se ei vielä tarkoita, etteikö sellaista kokoelmaa voisi olla olemassa. Tietokantojen hakumahdollisuudet ovat sen verran rajalliset, etteivät ne oikein auttaneet tässä asiassa. Tietokantoihin ei ole läheskään aina tallennettu runokokoelmien runoja tai tekijöitä.