Mistä voisi löytyä 1970-luvun ja sitä vanhempien vuosikymmenten koulunäytelmien käsikirjoituksia? Opettajilla oli kirjoja, joista joulu- ja kevätnäytelmät…

Kysytty

Mistä voisi löytyä 1970-luvun ja sitä vanhempien vuosikymmenten koulunäytelmien käsikirjoituksia?
Opettajilla oli kirjoja, joista joulu- ja kevätnäytelmät valittiin.

Vastaus

Vastattu

Vanhoja koulunäytelmiä sisältäviä teoksia ovat esimerkiksi:

Airisto, Irma: Kuunvaloa ja muita näytelmiä kouluille ja kerhoille (1975)

Ahokainen, Ester: Joukolla juhlimaan : lasten ohjelmistoa (1970)

Haahtela, Mattila, Tiusanen (toim.): Näytelmän vuoro (1965)

Susiluoto, Laura: Tinanappi ja muita satunäytelmiä (1967)

Österlund, Lisa: Leikisti ja oikeasti : kansakoulun luokkanäytelmiä (1967)

Öljymäki, Aino: Iloa ja juhlaa-sarja (ilmestynyt vuosina 1957-1963)

Kainet-kirjastojen kokoelmista löytyviä vanhoja koulunäytelmiä voi hakea Finna-verkkokirjastosta, www.kainet.finna.fi. Parhaimman hakutuloksen saa tarkennetun haun kautta. Hakuryhmä-osiossa käytetään hakusanaa ”koulunäytelmät” ja sivun alalaidasta Muu-kohdasta rajataan aikajana näyttämään teokset vuoteen 1980 asti.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat ry pitää yllä Suomen laajinta kotimaisen näytelmäkirjallisuuden kokoelmaa. Näytelmät.fi -palvelun lisenssin hankkimalla pääsee lukemaan ja lataamaan näytelmiä. Lisätietoa: www.naytelmat.fi

Lisäksi lastennäytelmiä löytyy Teatterikorkeakoulun kirjastosta: https://lib.uniarts.fi/