Mistä voisi löytää luettelon suomen kielen yleisimmistä verbeistä?

Kysytty

Hei, mistä voisi löytää luettelon suomen kielen yleisimmistä verbeistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verbit suomen kieli asiasanoilla saadaan Keskikirjastojen verkkokirjastossa tiedonhaussa laiha hakutulos. Teoksia löytyy verbien erilaisista ominaisuuksista, mutta ei kattavaa luetteloa. Suomen kielen sanakirjoja löytyy kirjaston hyllystä, esim. Kielitoimiston sanakirja, osat 1-3 (Kotimaisten kielten keskus, 2012). Anne Saarikalle on tehnyt kirjan Suomen kielen sanakirja maahanmuuttajille (Gummerus, 2010), jossa sanaluettelossa on yleisiä sanoja. Niissä sanat ovat aakkosjärjestyksessä ja mukana ovat muut sanaluokat. Hakutermeillä sanat frekvenssit suomen kieli löytyy vähän vanhempi kirja Suomen kielen taajuussanasto = A frequency dictionary of Finnish (WSOY, 1979). Uusia sanoja on julkaisuvuoden jälkeen syntynyt, mutta tällä päässee alkuun.

Internetissä löytyy hakutermeillä verbit suomen kieli Wikisanakirja ja sivusto Luokka:Suomen kielen verbit. Siitä löytyy luetteloita verbeistä.
https://fi.wiktionary.org/wiki/Luokka:Suomen_kielen_verbit