Mistä voin saada Seija Simolan laulamien Kuutamo, Claude Debussy säv., Saukki sanat ja Näkemiin, liekö Charles Aznavourin (Mon amour) tekemä laulu, siis…

Kysytty

Hei,

Mistä voin saada Seija Simolan laulamien Kuutamo, Claude Debussy säv., Saukki sanat ja Näkemiin, liekö Charles Aznavourin (Mon amour) tekemä laulu, siis tarvitsen sekä sanat että nuotit. Mistä ne löydän?

Vastaus

Vastattu

Kumpikin kappale on taidemusiikkisävellyksen viihdesovitus: toinen perustuu Claude Debussyn pianokappaleeseen ja toinen on sovitus Joaquín Rodrigon kitarakonserton hitaasta osasta.

Aloitan helpommasta tapauksesta. Rodrigon kitarakonserton "Concierto de Aranjuez" eli "Aranjuez-konserton" Adagio-osasta tehty laulu löytyy nimellä "Näkemiin" "Suuren toivelaulukirjan" osasta 22 sivuilta 80-81. Laulusta käytetään myös nimeä "Aranjuez mon amour". Laulu alkaa: "Mon amour, tämän laulun sulle omistan". Tämän suomenkielisen sanoituksen tekijöiksi on merkitty Saukki eli Sauvo Puhtila ja L. Savinainen, joka on myös salanimi. Yleisradion Fono-tietokannan mukaan kysymyksessä on Aarno Ranisen salanimi, mutta Musiikin salanimiä ja nimimerkkejä -sivuston mukaan L. Savinainen on Lasse Mårtenson. Nuotissa on kosketinsoitinsovitus, sointumerkit ja laulun sanat suomeksi.

Seija Simolan esittämä "Kuutamo" on Mats Olssonin sovitus Claude Debussyn pianosarjan "Suite bergamasque, L75" osasta nro 3, "Clair de lune". Suomenkieliset sanat on tehnyt Saukki eli Sauvo Puhtila. Laulu alkaa: "Aikaan kuutamon kun kansi taivaan auki on". Tähän kappaleeseen on olemassa runsaasti nuotteja, mutta en löytänyt mitään muutakaan erityisesti laulajalle tehtyä sovitusta. Suomenkieliset sanat voi kuunnella äänitteeltä. Mainittakoon, että Debussyllä on myös samanniminen yksinlaulu "Clair de lune, L32", joka on kuitenkin eri teos.

Lähteitä:

Yleisradion Fono-tietokanta: http://www.fono.fi/

Musiikin salanimiä ja nimimerkkejä: http://vys.hypermedia.fi/salanimet.html