Mistä voi varmistaa, että onko teoksesta olemassa uudempaa painosta? Minulla on mainonnan kansainväliset perussäännöt, julkaisija Kansainvälisen kauppakamarin…

Kysytty

Mistä voi varmistaa, että onko teoksesta olemassa uudempaa painosta?
Minulla on mainonnan kansainväliset perussäännöt, julkaisija Kansainvälisen kauppakamarin Suomen osasto, vuodelta 1973 ja lisäys mainonnan kansainvälisiin perussääntöihin "lapsiin kohdistuvaa mainontaa koskevat kansainväliset ohjeet 1982." Olen aika varma että näistä pitäisi löytyä uudempia painoksia. Käsikirjasto versiot riittävät vallan mainiosti. Ja jos löytyisi vielä vastaavat internet-mainonnan ohjeet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa julkaistun kirjallisuuden painostiedot voi tarkistaa Fennica-tietokannasta, joka on Suomen kansallisbibliografia. Tietokantaan pääsee nettiyhteydellä sivulta http://www.lib.helsinki.fi/kirjastoala/fennica.htm . Tietokanta julkaistaan myös CD-ROM-levyinä. Fennica CD-ROM on käytettävissä kirjastoissa. Uudempien kirjojen tarkistukseen voi toki käyttää myös jonkun vapaakappalekirjaston kokoelmatietokantaa. Esim. Oulun yliopiston kirjastolla on ollut vapaakappaleoikeudet.

Uusimmat Mainonnan kansainväliset perussäännöt on vuodelta 1997 ja painettu samaan julkaisuun kuin Internet-mainonnan kansainväliset ohjeet (1998). Fennica CD-ROMilta tai Oulun yliopiston kirjaston kokoelmatietokannasta http://www.kirjasto.oulu.fi/tietokannat/oula.html ilmenee, että julkaisun nimi on koko komeudessaan:

Kansainvälisen kauppakamarin internet-mainonnan ja -markkinoinnin ohjeet 1998 : interaktiivisissa viestimissä (Internet, WorldWideWeb, suorakäyttöiset palvelut, sähköiset verkot) tapahtuvan vastuullisen mainonnan ja markkinoinnin periaatteita 1998. Mainonnan kansainväliset perussäännöt 1997. - Mainostajien liitto, 1998. - 32. s.

Tätä erillisjulkaisua ei ole hankittu Oulun kaupunginkirjastoon, koska sekä Mainonnan kansainväliset perussäännöt (1997) että Internet-mainonnan kansainväliset ohjeet (1998) sisältyvät Mainostajien liiton rengaskansiona julkaisemaan "Mainonnan säännöt ja ohjeet 2000" -nimiseen julkaisuun, joka on käytettävissä käsikirjastossa. Kansio on irtolehdillä päivitettävä ja siitä löytyy muitakin mainontaa ja markkinointia koskevia ohjeita ja perussääntöjä, kuten esim. Lapsiin kohdistuvaa mainontaa koskevat kansainväliset ohjeet.