Mistä voi loytää hardbass levyjä?

Kysytty

Mistä voi loytää hardbass levyjä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hardbass (tai hard bass) on 2000-luvun alussa Venäjällä ja Itä-Euroopassa kehittynyt nopeatempoinen elektronisen musiikin alalaji. Erään lähteen mukaan musiikkityyli oli alun perin Youtube-vitsi, mutta kasvoi viraali-ilmiöksi.

Discogs-sivuston mukaan hardbass-levyjä on kyllä julkaistu runsaasti myös CD-muodossa, mutta ainakaan suomalaisiin kirjastoihin niitä ei ole hankittu. Voi olla, että levyjä ei ole koskaan laajassa levityksessä ollutkaan. Amazonissa näyttäisi olevan jonkin verran fyysisiäkin hardbass-levyjä, mutta sielläkin on enemmän tarjolla mp3-download- tai suoratoisto-vaihtoehtoa.

Youtubessa hardbass-videoita luonnollisesti on runsaasti, onhan koko ilmiö pitkälti Youtuben välityksellä syntynyt ja kasvanut. Jos yksittäisten videoiden katselu/kuuntelu ei kiinnosta, niin ainakin Spotifyssa on runsaasti myös kokonaisia hardbass-albumeita.

Englanninkielisen Wikipedian hardbass-sivulla on lueteltu useita hardbass-artisteja ja tunnetuimpia kappaleita. Kannattaa tehdä siis käyttää noita artistinimiä eri palveluissa (Discogs, Amazon, Youtube, Spotify...).