Mistä Verlan kylä on saanut nimensä, onko sanalla "Verla" jokin merkitys?

Kysytty

Mistä Verlan kylä on saanut nimensä, onko sanalla "Verla" jokin merkitys?

Vastaus

Vastattu

Verlan nimi mainitaan tuomiokirjoissa ensimmäisen kerran 1681  muodossa Wärla, joka tarkoittaa niemen maata.Jaalan puoleista myllytonttia on kutsutta myös Wärälä kvarnplan. Perimätiedon mukaan Verlankosken molemmin puolin on sijainnut jauhomylly ikimuistoisista ajoista lähtien. Ensimmäiset myllyt rakennettiin Suomeen jo 1300-luvulla asiakirjalähteiden mukaan.  Asutusta alueella ei tuolloin ollut, mutta kosken kalastusoikeudesta käytiin oikeutta 1600-luvun lopulla. Koskessa oli ankeriaskalastamo. 1700-luvulla Valkealan puolelle rakennettiin venäläisten toimesta rajavartioston vahtitupa, joka on säilynyt ja joka nykyään tunnetaan Lipun torppana. (jaalan historia s. 174-175. )

3 ääntä

Kommentit

Olisipa mielenkiintoista tietää, oliko paikannimellä jotain tekemistä Värälän kanssa. Värälässä solmittiin Ruotsin ja Venäjän välinen Värälän rauha 1790, paikka on reilut 30 km Verlasta etelään, hiukan Myllykoskelta pohjoiseen. ´Alueella on myös Värälän kartano, eikä Wredebyhynkään ole pitkä matka.

Niin ja onhan siellä myös Tolkkilan kartano joka oli kiinteässä yhteydessä Ruotsi / Venäjä sotatoimien aikana Wärrälässä. (youtube /Sakara Viinikainen)