Mistä valtion tulot muodostuvat? Toisin sanoen, kuinka suuri osuus tulee yksityisten maksamina veroina, kuinka suuri osa alv:stä, kuinka suuri osa ns…

Kysytty

Mistä valtion tulot muodostuvat? Toisin sanoen, kuinka suuri osuus tulee yksityisten maksamina veroina, kuinka suuri osa alv:stä, kuinka suuri osa ns. haittaveroista kuten alkoholin ja tupakan verotus jne. - Sekä vielä: kuinka suuri osa valtion tuloista aikaisemmin muodostui esim. omaisuus- ja varallisuusverosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtion tulot koostuvat 1) veroista ja veronluonteisista tuloista, 2) sekalaisista tuloista, 3) lainoista ja 4) korkotuloista ja osakkeiden myyntituloista. Seuraavassa tarkemmin 1 ja 2 -kohdista:
1) Verot ja veroluonteiset tulot koostuvat tulon ja varallisuuden perusteella kannettavista veroista, joista tuloverotuksen osuus on suurin. Näihin veroihin ja veroluonteisiin tuloihin kuuluu myös liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut, kuten arvonlisävero ja apteekkimaksut. Lisäksi peritään valmisteveroja, joihin kuuluu tupakkavero, alkoholijuomavero, virvoitusjuomavero ja energiaverot. Muita veroja ovat autovero, varainsiirtovero, arpajaisvero, ajoneuvovero ja jätevero. Lisäksi on muita veronluonteisia tuloja, kuten ratavero ja väylämaksut.
2) Sekalaisiin tuloihin kuuluu mm. Raha-automaattiyhdistyksen tuotto, valtion osuus Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittoveroista, siirto valtion eläkerahastosta ja EU:n maataloustukirahastosta saatavat tuotot.
Tarkemmat summat näkyvät valtion talousarvioesityksistä, jotka ovat verkossa luettavissa osoitteessa:
http://budjetti.vm.fi/indox/tae/index.html
Esimerkiksi vuoden 2009 kohdalta pääsee tarkastelemaan Asiakirjayhdistelmää, jonka numerotauluista löytyy tuloarviot. Siellä näkyy rahasummat mutta ei prosenttiosuuksia.
Kysymyksen osa koskien aiemmin käytössä ollutta omaisuus- ja varallisuusveroa, alla ote vuoden 2006 budjetista ja laskelma ko. veron osuudesta:
01. Tulo- ja varallisuusvero
Momentille arvioidaan kertyvän 12 153 000 000 euroa.
...
Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen varallisuusverolain (1537/1992) kumoamisesta. Varallisuusverosta luopumisen arvioidaan vähentävän momentin verotuottoa noin 70 milj. euroa.
Siis
Osuus tuloveroista:
(70 x 100) : 12 153 = 0,576 %

Osuus kaikista valtion tuloista:
(70 x 100) : 33 410 = 0,210 %