Mistä Väinö Linnan Tuntematon sotilas kertoo?

Kysytty

Mistä Väinö Linnan Tuntematon sotilas kertoo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väinö Linnan romaani kertoo Suomen ja Neuvostoliiton välillä käydystä sodasta (ns. jatkosota) vuosina 1941-1945. Romaanissa on kerrottu sotatoimista rintamalla suomalaisen sotamiehen näkökulmasta. Kirja löytynee Suomen jokaisesta yleisestä kirjastosta, joten se on helppo saada käsiinsä luettavaksi.

Hyvä teoksia Tuntemattoman sotilas –romaanin maailmaan ovat Risto Lindstedtin kirja Väinö Linna: kansakunnan puhemies (tausta teoksen synnylle, teoksesta, vastaanotto) ja Ilkka Malmbergin teos Tuntemattomat sotilaat (syvennetään romaanin henkilöhahmoja).

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta löytyy monenlaisiin Tuntematonta sotilasta koskeviin kysymyksiin vastauksia, hae teoksen nimellä https://www.kirjastot.fi/kysy/haku .

17 ääntä

Kommentit

Kertoo _varusmiespalveluksessa_ olevan konekivääri(puoli)joukkueen hyökkäyksistä Jatkosodassa Vienan Karjalaan ja paosta takaisin, joissa melkein kaikki kuolevat.
Valar morgulis.
että kansa osaisi olla antamatta arvoa Suomen HERROILLE jotka syöksivät kansan molempiin tarpeettomiin sotiin.
Linnan Testamentti on aseistakieltäytyjä Honkajoen rukous:
"Varjele Suomen kansaa HERROILTA jotka uudestaan lyövät päätämme Karjalan mäntyyn!"

Nyt Herrat ovat syösseet Suomen EU:n velkakurimukseen ja seuraavaksi Rouvat ajavat Natoon ja kaikkiin ytimiin siirtomaarengiksi, kuten HoaX-huijauksen 40 vekselimiljardilla ikuiseen velkaorjuuteen.
Päinvastoin kun propagandassa valehdellaan, Suomessa on yleensä ollut huono herraonni. Eivät surkeudet vahingossa ole tapahtuneet vaan kyvyttömän johdon sallimana: Snellman, Svinhuvud, Erkko, Kallio, Ryti, Mannerheim, Walden, Tanner, Koivisto, Aho, Lipponen, Ollila, Katainen, Niinistö, Marin.
Hyvät poikkeukset vähemmistönä: Sprengtporten, Armfelt, Paasikivi, Kekkonen, Väyrynen.

Miksi missään ei puhuta siitä,että Suomi tuolloin taisteli Natsi-Saksan rinnalla.Suomi oli Saksan miehittämä,ja yhteistyössä hyökättiin Neuvostoliittoa vastaan.Onko se ollut niin suuri häpeä -tehdä yhteistyötä valtion kanssa, joka tuhosi miljoonia ja taas miljoonaa ihmisiä rakasti kuolemaan,myös naisia ja pieniä lapsia hyvin hyvin paljon.Raaalla ja äärimmäisen brutaalilla tavalla.Kyllähän niistä asioista Suomessakin tiedettiin.Onko tämä niin suuri kansallinen häpeä,että sitä ei voi tuoda esille liittyen Tuntemattoman sotilaan tarinaan.Olla osa Natsi-Saksan voittokulkua.