Mistä Untamala-nimi, joka esiintyy kylän nimenä sekä Laitilassa että Ylistarossa, on peräisin? Tieto olisi tähdellinen kyläkirjan kokoamisessa. Tähän asti on…

Kysytty

Mistä Untamala-nimi, joka esiintyy kylän nimenä sekä Laitilassa että Ylistarossa, on peräisin?
Tieto olisi tähdellinen kyläkirjan kokoamisessa. Tähän asti on tiedossa suullisena perinteenä, että senniminen henkilö olisi siirtynyt asukkaaksi Laitilasta Ylistaron Untamalan kylään. Mitään kirjallista tai muuta dokumenttia ei kuitenkaan ole tiedossa. Kylässä on Untamala-niminen (kanta)talo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raimo Salokankaan Ylistarolaisten historiassa kerrotaan Ylistaron Untamala-nimestä seuraavaa:
Vanhimmissa lähteissä nimi on ollut muodossa Undamåla eli Untamola, Untamon paikka. Kirjan mukaan joku Untamo on antanut aiheen ruveta kutsumaan paikkaa Untamalaksi ja nimi on luultavasti tullut käyttöön jo varhain, koska 1500-luvun puolivälistä alkavat kirjalliset lähteet eivät tunne ainakaan Ylistarosta sen nimisiä ihmisiä.

Samassa kirjassa käsitellään myös Armas Luukon nimistövertailu-teoriaa, jonka mukaan Etelä-Pohjanmaalle olisi tullut uusia asukkaita Hämeestä ja Ylä-Satakunnasta, jotka olisivat nimenneet uusia asuinpaikkojaan samoilla nimillä kuin entisiä. Sillä olisi selitettävissä näillä alueilla ja Etelä-Pohjanmaalla käytössä olevat samat nimet, esim. Laitilan Untamala ja Ylistaron Untamala.

Lisätietoa voisi kysyä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta.
http://www.kotus.fi/kielitoimisto/palvelut/