Mistä tulevat kuvapankkien kuvat? Keitä ovat ne kaikki teennäisesti hymyilevät bisnesmiehet, kauniit naiset ja jopa pienet lapset lukuisten halpojen esitteiden…

Kysytty

Mistä tulevat kuvapankkien kuvat? Keitä ovat ne kaikki teennäisesti hymyilevät bisnesmiehet, kauniit naiset ja jopa pienet lapset lukuisten halpojen esitteiden sivuilla?

Vastaus

Vastattu

Maailmassa on sekä kaupallisia että ei-kaupallisia "kuvapankkeja" eli palveluita, joiden kautta saa laillisesti käytettävissä olevia kuvia. Kaupallisten kuvapalveluiden kuvat ovat ainakin pääosin peräisin ammattikuvaajilta, jotka ovat myyneet kuvapalveluille oikeuden hoitaa kuvien jakelun ja käytön rahastamisen. Kuvaaja saa pienemmän korvauksen, mutta säästyy isolta vaivalta. Kaupallisia kuvapankkeja eivät yleensä kiinnosta muut kuin teknisesti "täydelliset" kuvat, koska niille on helpointa löytää maksavia käyttäjiä mainonnan parissa. Kuvapankeista haetaan todennäköisesti eniten "yleisiä" kuvituskuvia, jolloin taiteellinen erikoislaatuisuus ei välttämättä ole tavoiteltu ominaisuus. Maailmassa on valokuvaajia, jotka ovat erikoistuneet tuottamaan tällaisia idyllisen täydellisiä kuvia.

Kaupallisten kuvapalveluiden kuvissa on paljon hymyileviä ihmisiä, jotka ovat luovuttaneet kasvonsa oletettavasti jonkinlaista korvausta vastaan. Alkuperäinen kuvaaja vastaa siitä, ettei kuvassa tunnistettavissa olevilta ihmisiltä on saatu lupa levittää kuvaa julkisesti. Alan yleisen käytännön mukaan tällaiset ihmiset ovat täysin anonyymejä, eikä välttämättä kuvatoimistossakaan kukaan tiedä, keitä on kuvattu. Tällainen edellyttää luottamusta kuvaajan vastuullisuuteen.

Ei-kaupallisten kuvapalveluiden kuvat ovat usein teknisesti ja aiheittensa puolesta sekalaisempaa tavaraa, koska ne ovat pääosin innokkaiden amatöörien kuvia. Tekijänoikeuden ja henkilösuojan näkökulmasta sillä, onko kuva "kaupallisesti" levikissä vai ei, ei ole merkitystä. Ei-kaupallista kuvien levittämistä koskevat kaikki samat määräykset kuin kaupallisiakin. Ei-kaupallisen palvelun voi perustaa kuka tahansa omalle verkkosivulle ja näin monet valokuvauksen harrastajat ovat tehneetkin. Kaikki eivät tarjoa kuviaan maksutta, mutta korvaukset voivat olla neuvoteltavissa toisin kuin kaupallisissa kuvapalveluissa, joilla on yksiselitteinen hinnasto.

Heikki Poroila