Mistä tulee suomenkielessä useinkin esiintyvä sana SOHJO?

Kysytty

Mistä tulee suomenkielessä useinkin esiintyvä sana SOHJO? Tarkoittaako se jollain kielellä jotain? Tiedän mitä se tarkoittaa suomenkielessä. Onko se lainasana jostain vieraasta kielestä?

Vastaus

Vastattu

Etymologiset sanakirjamme eivät esitä ulkomaisia esikuvia sohjolle, joten sana vaikuttaisi olevan meidän suomalaisten yksityisomaisuutta. "Löysää, vedensekaista lunta tai jäätä" merkitsevällä sanalla on useita samantapaisia murteellisia variantteja, kuten sohja, sohju ja sohka. Kaikki nämä ovat johdoksia interjektiomaisesta, kohisevaa ääntä jäljittelevästä sanavartalosta soh-, josta on muodostettu myös verbi sohista. Suomen kirjakielessä sohjo on ensi kertaa mainittu Kristfrid Gananderin sanakirjassa 1787 asussa sohju.

Lähde:
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja