Mistä tulee suomalainen etunimi Heljo?

Kysytty

Mistä tulee suomalainen etunimi Heljo?

Vastaus

Vastattu

Kustaa Vilkuna kytkee Etunimet-kirjassaan Heljon yhdessä Heljan, Heljen ja Heljun kanssa nimeen Heljä, joka on yksi Helena-nimen kansanomaisista muunnoksista. Toisaalta hän huomauttaa, että Virossa nämä nimet ovat Helga-nimen toisintoja. Vielä nimipäiväkalenterissa ollessaan Heljo puolestaan oli yhdistetty nimiin Elias ja Eljas

Suomessa harvinainen Heljo oli yleisimmillään miehen nimenä vuosina 1920-59, joina sen sai 35 poikaa. Nimeä on annettu myös tytöille, mutta tavallisempi se on ollut pojilla, ja miesten nimien joukosta se löytyy myös vanhojen kalenterien nimipäivälistauksista. Tällä perusteella saattaisi ehkä päätellä Heljon sittenkin pohjautuvan enemmän Helgan sisarnimeen Helgeen tai Eliakseen kuin Heljään ja Helenaan. Helge on muinaisskandinaavinen miehen nimi sanasta haelgi ("pyhä, varottava; onnellinen"). Elias tulee heprealaisesta nimestä Elijah ("Jumalani on Jahve").

Lähteet:
Kustaa Vilkuna, Etunimet
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja
Eero Kiviniemi, Suomalaisten etunimet