Otsikko
Mistä tulee sukunimi Helander?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Helander?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksessa Sukunimet (Helsinki: Otava, 2000) Helander mainitaan (s. 111) samankaltaisen nimen Helanen selitteessä. Teoksen mukaan on mahdollista, että Helander on aikoinaan otettu sukunimenä käyttöön Oulunseudun, Ristijärven ja Pudasjärven seudulla yleisen tilannimen, Helasen pohjalta. Oulussa nimi on kuitenkin vaihdettu jälleen suomalaiseen nimeen Helanen vuonna 1906. Mikkosen ja Paikkalan mukaan Helanen on nimenä yhdistettävissä talonnimeen Helala sekä muihin Hela-, Helaa- tai Helaja-alkuisiin asutus- ja luontonimiin, joita esiintyy Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Kyseiset nimet viitannevat helavalkeisiin, joita on poltettu helatorstain ja helluntain tienoilla (vrt. ruotsin sana helg, ”pyhä”).

Sukututkija Tuomas Salsten ylläpitämältä Sukunimi-info -sivustolta löytyy tilastotietoa Helander-nimen esiintyvyydestä 1900-luvun alkupuolelta lähtien: http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/helander.html

5 ääntä

Kommentit

Hei!
Yritin etsiä sukunimen Heilander (ei siis Helander) merkitystä, mutta löysin vain Helanderin. Teen sukututkimusta ja esi-isissäni on Matts Eliasson Heilander, joka on syntynyt v. 1798, todennäköisesti Huittisissa. Löytyisikö teiltä tietoa Heilander-nimen alkuperästä? Olisiko sekin peräisin talonnimestä?