Mistä tulee silloin tällöin siteerattu lause: "Hyvä, hyvä, huusivat lapset ja taputtivat karvaisia käsiään (kämmeniään?)"?

Kysytty

Mistä tulee silloin tällöin siteerattu lause: "Hyvä, hyvä, huusivat lapset ja taputtivat karvaisia käsiään (kämmeniään?)"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymällesi lauseelle ei löydy kirjallista lähde, mutta se löytyy kansanperinnettä sisältävästä Matti Kuusen toimittamasta nyksysuomen sananparsikirjasta Rapatessa roiskuu. Kirja on syntynyt keruukilpailun pohjalta, jonka Suomalaisen Kirjallisuuden Seura käynnisti Kalevalan juhlavuonna 1985 ja jossa kerättiin 1980-luvulla käytössä olevia sananparsia. Kirjan mukaan sanonta on tallennettu Muuruvedellä, mutta enempää sen alkuperästä ei osata varmuudella sanoa.

23 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mielestäni ei vastattu kysymykseen.

Mitä sanonnalla tarkoitetaan?