Mistä tulee sanonta "yläpelti paljaana", joka viittaa siihen, että kulkee ilman paitaa?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "yläpelti paljaana", joka viittaa siihen, että kulkee ilman paitaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelin sanonnan alkuperää Kotimaisten kielten keskuksesta ja he vastasivat näin:

Sanonta ”pelti paljaana” on suosittu ainakin rap-lyriikoissa ja vaikkapa kuntosaliharrastajien keskuudessa. Esimerkiksi rap-artisti Uniikki lauloi pelti paljaana olemisesta kappaleessaan Paita pois jo vuonna 2012. Ilmeisesti pelti ja yläpelti tarkoittavat sanonnan yhteydessä samaa; yläpelti vain korostaa, että kyse on nimenomaan kehon yläosan verhoamattomuudesta.

Ikävä kyllä meillä ei ole tietoa sanonnan alkuperästä, ainoastaan arvauksia. Ehkäpä miehen alaston, treenattu yläruumis tuo mieleen peltipinnan.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Veikkaan, että sotien jälkeisellä pakollisella pienoisröntgenkuvauksella on jotain tekemistä tässä. Siinähän yläruumis painettiin "pellille", ja kuvaukseen menivät rivissä kaikki pikku oppilaat, vastaansanomatta. Kone kuskattiin koululta toisellle jossakin terveydenhoitoalan käskemässä järjestyksessä. Vastaava kuvaushan vaadittiin ainakin vielä 70-luvulla Hgin yliopiston opiskelijoilta, liekö vielä moinen tapa mallissaan.
Muuan luokkatoverini kertoi kansakoulun kolmannella luokalla ollessamme tuohtuneena, että muuan kyseisen aparaatin hoitaja oli tokaissut jonottaville oppilaille: No niin, tytöt, pullat pellille...

"Etsijä" muistaa Helsingin yliopiston opiskelijoilta vaaditun röntgenkuvauksen 1970-luvulta. Minunkin opintokirjaani kertyi useita leimoja "tuberkuloositarkastuksesta" eli keuhkoröntgenistä juuri 1970-luvulla - viimeinen leima on syksyltä 1981, jolloin opiskelijaurani oli loppusuoralla.

80-luvun alussa, armeijan tummanharmaita paitoja sanottiin "peltipaidoiksi" ilmeisesti värin ja materiaalin jäykkyyden takia. En tiedä voisiko sanonnalla olla jotain tekemistä sen kanssa?

Uniikin kappaleessa ollaan pelti paljaana, mutta myös pelti kiinni eli humalassa. Merkityksen laveneminen yläkroppaan juontuu ehkä tästä suositusta ilmauksesta. Yläpellillä tarkoitetaan muuten nykyään myös ylähuulta, esim. nuuskaavalla on yläpelti täynnä.