Mistä tulee sanonta ”suutun ja mustaksi muutun”?

Kysytty

Mistä tulee sanonta ”suutun ja mustaksi muutun”?

Vastaus

Vastattu

Sanonnan alkuperää emme valitettavasti saaneet selville. Samasta sanonnasta on kysytty aiemminkin. Aiempi kysymys ja vastaus löytyvät alla olevan linkin kautta:

https://www.kirjastot.fi/kysy/mita-tarkoitetaan-mustaksi-muuttumisella-…

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Helsingin kansakouluissa 1960-luvun alussa lausahdus esiintyi mm. muodossa "suutun, muutun ja näytän sulle mustan mahani".
Alkuperästä tai sen kummemmasta tarkoituksesta ei ollut koskaan puhetta. Kuitenkin muistan, että sitä käytti erityisesti luokkatoverini, jonka vanhemmat olivat kotoisin Tornion seudulta, ja hän oli itse syntynyt Kemissä.