Mistä tulee sanonta:"meni tuusan nuuskaksi"

Kysytty

Mistä tulee sanonta:"meni tuusan nuuskaksi"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmaisun alkuperä ei liene kenenkään tiedossa, mutta ilmaisun sanoista "tuusan" lienee peräisin ruotsin kielen sanoista "tusen" (tuhat) tai vahvistussanasta "tusan" (kääntyy monella tavalla, mutta tarkoittaa esimerkiksi "hitonmoista"). Nuuska puolestaan on hienojakoista ainetta, mihin ilmaisu "tuusan nuuskaksi" yleensä myös viittaa.

Sekin on mahdollista, että ilmaisun takana on nuuskarasian nimitys "nuuskatuusa". Suomen kielessä on ilmaisu "mennä tuhannen päreiksi", jonka merkitys on suunnilleen sama kuin "tuusan nuuskaksi" menemisellä.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto

134 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Voisiko sanonnan takana olla lievä kiroilu "tusan också" kun jokin on mennyt pieleen tai rikki? Voisin kuvitella että suomenkielisen korvissa se saattaa kuulua tuusan nuuskana