Mistä tulee sanonta,joka on julma.. Sitä tikulla silmään,joka vanhoja muistelee? Kuka lausunut milloin ja miksi? Ja miksi tikulla silmään?

Kysytty

Mistä tulee sanonta,joka on julma.. Sitä tikulla silmään,joka vanhoja muistelee? Kuka lausunut milloin ja miksi? Ja miksi tikulla silmään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä monina erilaisina versioina eri puolilla Suomea tunnettu ikivanha ilmaisu kuuluu siihen valtavaan perinnesanontojen joukkoon, jonka alkuperää on mahdoton tietää. Tässä sanonnassa lienee olennaista sen varoitus; missä tahansa tilanteessa tikun osuminen silmään on äärimmäisen ikävä juttu joten siihen liitetty asia on vastaavasti hyvin epätoivottu - kysyjän mainitsemassa yleisimmässä ilmaisussa vanhojen ikävien asioiden kaivelu. Noormarkussa on otettu talteen hiukan toisenlainen muunnos: " Ei herrat paljo kärsi: ko tikulla silmään pistää, ni suuttuu." Tässä lienee olennaista väittää, että herrasväellä on ärtymiskynnyskin rahvasta alempana. Hiukan vaikeaselkoisempi on Laihialta talteen otettu muoto " Ei ne herrat paljon tarvitse: vähä tikulla silmään töyttää niin jo urajaa."

Heikki Poroila

22 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa,
joka vanhat unohtaa sillä silmät jo puhki on."

En muista enää mistä aikoinaan luin.

Äskettäin Helsingin kaupunginkirjaston kysy-palvelussa oli sama aihe. Ainoa kirjastonhoitajan ehdottama lähde oli Raamattu, josta tulee monta muutakin sanontaa.

Tämä "silmät puhki" täydennys on ainakin Solzenitzynin Gulagissa mainittu.