Mistä tulee sanonta "herättää pahaa verta"?

Kysytty

Mistä tulee sanonta "herättää pahaa verta" ?. Tiedän kyllä mitä se tarkoittaa ja miten sitä käytetään lauseessa, mutta mikä on sanonnan alkuperä ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun herätetään pahaa verta, herätetään paheksumista ja närkästystä.

Outi Lauhakankaan Svengaa kuin hirvi : sanontojen kootut selitykset (SKS, 2015) selvittää sanonnan taustaa seuraavasti: "Mielikuva veren pahentumisesta vääränlaisen toiminnan tuloksena perustuu ikivanhaan ajatukseen, että ihmisen elinvoima näkyy ja tuntuu veressä. Kupparit ja suoneniskijät ovat laskeneet pois pahaa verta, jotta tasapaino palautuisi."

Jukka Parkkisen kirja Aasinsilta ajan hermolla : 500 sanontaa ja niiden alkuperä (WSOY, 2005) kertoo myös, että ilmaus on lainattu suomen kieleen ruotsista. Sanontaan sisältynyt verbi väcka on tarkoittanut kuitenkin alun perin lyömistä ja iskemistä. "Pahan veren hakkaaminen oli siis kuppaamista, veren poistamista. Kun nyt herätetään pahaa verta, sen merkitys on oikeastaan kääntynyt merkitsemään päinvastaista."