Mistä tulee sanonta, että jos tykkää kyttyrää, panee pahakseen?

Kysytty

Mistä tulee sanonta, että jos tykkää kyttyrää, panee pahakseen?

Vastaus

Vastattu

Tutkimani suomenkieliset idiomisanakirjat eivät selvittäneet sanonnan taustaa. Se saattaisi olla laina englannin kielestä, jossa on vastaava kyttyrä-sanaan perustuva sanonta "get/have the hump" (kirjaimellisesti "saada kyttyrä"), 'närkästyä, ärsyyntyä, tykätä kyttyrää'.

Lähde:
Englanti-suomi idiomisanakirja