Mistä tulee sanonta, että joku puhuu puuta heinää?

Kysytty

Mistä tulee sanonta, että joku puhuu puuta heinää?

Vastaus

Vastattu

Useimmat fraasisanakirjat tyytyvät sanonnan "puhua puuta heinää" kohdalla selittämään sen merkitystä, mutta Juha Kuisman kirja Tupenrapinat : idiomeja ajan uumenista tarjoaa sille myös uskottavalta tuntuvan selityksen: "Puhua puuta heinää on ikiaikainen karjaa kasvattavan talonpojan sanonta. Se tarkoittaa niitä–näitä -puhetta, jossa ei erotella asioita, vaan edetään suoraa linjaa asiasta toiseen ilman erottelevaa logiikkaa. Siis kuin niittomies pajuja ja heinää kasvavalla niityllä. Jonkun kielikorvan mukaan puuta heinää puhuminen olisi valehtelua, toisen mukaan löysää joutavien jutustelua."

Outi Lauhakankaan Svengaa kuin hirvi : sanontojen kootut selitykset käsittelee sanonnan samassa yhteydessä kuin sille merkitykseltään läheisen "puhua ummet ja lammet": "Kun keskustelukumppani ei välitä pysyä asiassa vaan selittää kaiken mieleensä juolahtavan, hän puhuu 'ummet ja lammet' eli käy yksityiskohtaisesti läpi sekä umpimaiden että lampien tilan. -- Kun puhutaan puuta heinää, kyseessä on täysin aiheen vierestä puhuminen."