Mistä tulee sanonta, että ei ehdi edes kissaa sanoa, kun jotain tapahtuu? Miksi juuri kissaa?

Kysytty

Mistä tulee sanonta, että ei ehdi edes kissaa sanoa, kun jotain tapahtuu? Miksi juuri kissaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisessa fraasisanakirjassa sanan kissa kohdassa on fraasi "ei jaksa kissaakaan sanoa", toisin sanoen on todella väsynyt tai janoissaan.  "Suomalainen fraasisanakirja Kivestä Kekkoseen, koonnut Sakari Virkkunen."

Seuraavista fraasisanakirjoista sanontaa ei löytynyt:

Outi Lauhakangas: Svengaa kuin hirvi

Jukka Parkkinen: Aasinsilta ajan hermolla

Päivä pulkassa, puu pivossa : suomalaisten sanontojen juurilla

Asiaa voi tiedustella myös Kotimaisten kielten keskuksesta https://www.kotus.fi/palvelut