Mistä tulee sana öljytyyni

Kysytty

Mistä tulee sana öljytyyni

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyse olla kielikuvasta? Vesi on todella tyyni, ei minkäänlaista virettä pinnassa. Öljy on jontekin paksumpaa raskaampaa, liikkumatonta. Pinta on enemmän kuin tyyni, se on öljytyyni.

Sanojen merkitysiä voi katsoa Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta löytyvästä Kielitoimiston sanakirjasta: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Meillä päin sanottiin samasta rasvatyyni.
Olisko kyse siitä, että joskus maailmassa oli tapana yrittää hillitä pahinta merenkäyntiä kriisitilanteessa kaatamalla öljyä veteen. Ja onhan todella tyyni vesi äljyisen näköinen tietyssä valaistuksessa.

"Meillä päin -- rasvatyyni". Niin sanottiin muuallakin päin, sanahan on tuossa vajaa vuosi sitten päivitetyssä sanakirjassa, johon kirjastonhoitaja ystävällisesti antoi linkin.
Rasvatyyni ja sen synonyymi peilityyni olivat jo vanhemmissa, painetuissa laitoksissa (2006 ja 1992).

Öljytyyni-sanaa ei näy sanakirjoissa eikä paljoa muissakaan googlatuissa lähteissä.

Hakutuloksiin kertyi vain tämä kysymys kirjastojen sivustolta sekä lisäksi ote Pirkko Saision kirjasta. Voisiko kysyjä taustoittaa: missä yhteydessä hän on kuullut tai nähnyt sanan?
Sama toivomus muillekin yksittäisten sanojen kyselijöille.